Beat-tähti Jack Kerouac onnistui säväyttämään vielä kuolemaisillaan

Jarkko S. Tuusvuori suomensi Kerouacin kirjan Satori Pariisissa.

1950-luku
Teksti
Matti Komulainen

Mikä 1950-luvun vaihtoehtokulttuurin ikonissa Jack Kerouacissa oikein kiehtoo? Esimerkiksi Hollywood on tehtaillut beat-aikakaudesta vastikään neljä elokuvaa, niiden joukossa elämänmakuisen näkemys Kerouacin Matkalla-romaanista.

”Sekä tyypissä että hänen kirjoituksissaan on vastustamatonta viehätysvoimaa”, sanoo Jarkko S. Tuusvuori, joka on suomentanut KerouacinSatori Pariisissa -kirjan.

Filosofian tohtoriksi Nietzschestä väitellyt Tuusvuori pitää ajankohtaa otollisena.

”Uusimmat lukijapolvet ottavat Kerouacin omakseen ilman aiempaa painolastia: ei jauheta kulahtaneisuudesta tai kulttiasemasta, vaan nautitaan teosten annista.”

Satori Pariisissa on Kerouacin (1922–1969) loppu-uran avoimesti omaelämäkerrallista tuotantoa. Matkakirjassa kineettinen kieli yhdistyy nopeisiin assosiaatioihin, kännätään sitten baareissa tai tutkitaan sukupuuta.