Proosa on irti

novellit
Teksti
Herman Raivio

Helmikuussa Suomessa uutisoitiin nelikymppisestä naisesta, joka kävi vuoden ajan seurakunnan iltapäiväkerhossa. Teiniltä näyttävä aikuinen valehteli olevansa 13-vuotias. Kiinnostavinta oli se, että naisen motiivit jäivät hämärän peittoon.

Juttu voisi olla suoraan Tuuv­e Aron Universumin taka­huoneesta. Kirjan hahmot käyttäytyvät sekopäisesti, mutta onnistuvat samalla vakuuttamaan lukijan siitä, että kaikki on ihan normaalisti.

Halusin siis hakea lapsen tarhasta. Keskitin siihen kaiken energiani, hae lapsi hae lapsi, vaikka minulla toden totta oli muutakin mietittävää! (- -) Kinkki­seksi tilanteen teki se, ettei minulla ollut lasta.” Niinpä kertoja kaappaa lapsen.

Aro on kulkenut viime vuosina tuotannossaan reippaan epäkorrektiin suuntaan. Lihanleikkaaja-novellikokoelmassa (2017) oli vielä arkuutta ja ironiakin hyväntahtoista. Kalasatama-romaanissa (2020) rikottiin jo urakalla hyviä käytöstapoja.