Arvio: Kerjuulla Romaniassa

Sirkku Peltolan näytelmä Hevosten keinu analysoi talouskurimuksessa kärvisteleviä ihmisiä.

Sirkku Peltola
Teksti
Pertti Julkunen

Fiktiivinen Kotalan perhe leiriytyy Nokian hylkäämän kännypajakylän raunioille Romanian pustalla. Heitteille jätetyt hevoset laukkaavat ympärillä.

Suomalaiset kerjäläiset menestyvät Romaniassa yhtä hyvin kuin romanialaiset Suomessa. Kotalat joutuvat maksamaan eurokaupalla suojelurahaa paikalliselle ja kansainväliselle mafialle. Kerjäläisten Lada on pysähtynyt kansainvälisen lihateollisuuden ja ihmiskaupan pieneen solmukohtaan.

Sirkku Peltolan näytelmä Hevosten keinu ei ole perinteistä yhteiskuntakritiikkiä, sillä se ei keskity pahan aiheuttajiin. He vilahtelevat karikatyyreinä. Peltola suuntaa sen sijaan analyysinsä niihin, jotka joutuvat kestämään talouselämän vaikutusten seuraukset. Miten Kotalat kestävät? Miten romanikerjäläiset kestävät? Miten miljardit kärsimään joutuneet ihmiset kestävät?

Peltolan ensemble näyttää ihmisen kaksikerroksisuuden. Kotalat koheltavat. Tuttujen ja hassujen persoonien pohja on kuitenkin vakava. Kotalat kinastelevat. Hyvä elämä, ihmisarvo, kunnioitus ja yhteissisu syntyvät siitä, että kinastelevat ja hupsuttelevat ihmiset huomaavat toisissaan koskemattoman tuntemattoman puolen.

Hevosten keinu on neljäs osa Tampereen Työväen Teatterin sarjassa, jonka teemana on EU:n vaikutus perhe-elämään. Satu ja seikkailu naurattavat katsojaa entistäkin ällistyttävämpänä sekoituksena. Uusi elementti tulee Sorin Sirkuksesta. Tirehtööri Taina Kopran suunnittelemat henkevät sirkuskohtaukset tekevät esityksestä liikuttavan kauniin.