
Tässä se nyt oli
Kaikki äidistäni jätti odotukset lunastamatta.
En muista kertaa, jolloin esitykseen olisi latautunut näin paljon ajatuksia ja asenteita jo ennen ensi-iltaa.
Kerrataan vielä: Kansallisteatteri perui Kaikki äidistäni -ensi-illan saatuaan kritiikkiä cis-miehen roolittamisesta alkuperäisessä elokuvassa transnaisena nähdyn Agradon rooliin. Kun sitten huomattiin, että näytelmäversiossa transnainen onkin vaihdettu transvestiitiksi, teatteri veti takaisin perumisensa.
Asiasta uutisointi tuotti yleisölle vaikutelman, että transyhteisö olisi kritisoinut esitystä etukäteen hätiköidysti ja turhaan, vaikka näin ei ollut. Tekijöillä ei selvästikään ollut kunnollista käsitystä hahmon sukupuolesta. Mitä aiheesta käytyyn keskusteluun tulee, sen aloitti transyhteisö – ei Kansallisteatteri, joka pikemminkin pyrki lopettamaan keskustelun päästäkseen esittämään produktiotaan.
Ensi-illassa ei tunnu, että tämä on nyt se mistä puhutaan. Koronarajoitusten takia katsomo on puolityhjä.