Arvio: Cate Blanchettin monologit toimivat Berliinissä

Blanchett näyttelee naisia ja miehiä poikkeuksellisen näyttävässä videoteoksessa.

Berliini
Teksti
Minna Kontkanen

Satojen neliömetrien pimennetty alue täyttyy äänistä, kasvoista ja lattialla kävelevästä yleisöstä Berliinissä, Saksan tärkeimpiin nykytaidemuseoihin kuuluvassa Hamburger Bahnhofissa.

Lähikuvien kasvot ja laajakuvien kehot esiintyvät kolmellatoista parimetrisellä näytöllä, jokainen omassa kuvaelmassaan toisistaan tietämättä. Hahmoja ovat muun muassa tv-uutisankkuri ja -reportteri, postpunkkari, jätteenkäsittelylaitoksen koneenkäyttäjä, laitapuolta kulkeva ukko ja pörssimeklari.

Yhdessä kuvaelmat muodostavat teoksen nimeltä Manifesto, jonka on ohjannut ja käsikirjoittanut Berliinissä asuva mediataiteilija Julian Rosefeldt. Teos sai maailmanensi-iltansa viime joulukuussa Australian Melbournessa näyttelyssä, jonka vielä kestäessä Manifestoa alettiin näyttää Berliinissä. Yhteistuotannon rahoitti useampi taidelaitos Australiasta ja Saksasta.

 

Maskeeraajat ja puvustajat ovat tehneet suururakan, mutta viimeistään hahmojen sointuva puheääni kertoo, että ne näyttelee Hollywoodin valovoimainen kestotähti Cate Blanchett. Australialainen voitti parhaan pääosan Oscar-palkinnon vuonna 2014 Woody Allenin elokuvasta Blue Jasmine ja sivuosa-Oscarin 2005 elokuvasta Lentäjä. Tämän vuoden keväällä Blanchett oli ehdokkaana rakkausdraama Carolin nimiroolista, jonka Marlene Dietrich -vaikutteet olivat vahvat.