Ai Weiwei rakensi jätesäiliön Helsinkiin – kunnianosoitus 60 miljoonalle hylätylle lapselle

Näyttely HAM-taidemuseossa kommentoi Kiinan karuja oloja.

HAM
Teksti
Hannu Pöppönen

”Kun olimme pihalla kymmenien kissojen keskellä, Ai Weiwei sanoi: Vaihdettaisiinko näkökulmaa”, Erja Pusa kertoo.

Helsingin taidemuseon eli HAM:n näyttelyintendentti Pusa oli amanuenssi Heli Harnin kanssa vierailemassa yli vuosi sitten kuulun, matkustuskiellossa olleen kiinalaistaiteilijan Pekingin-studiossa, joka on myös vapaina kulkevien kissojen valtakunta. Nykytaiteen kuuman nimen Ai Weiwein näyttely haluttiin HAM:n avajaisnäyttelyksi. Tarkoituksena oli saada museoon taiteilijan urasta takautuva näyttely, mutta Ai Weiwei piti ajatusta tylsänä. Hän ehdotti, että teemana olisi puu.

”Ai Weiweillä oli oma lehmä ojassa, hän halusi panna aivonystyränsä liikkeelle. Hän on käynyt Suomessa ja tietää, että luonto ja puu ovat tärkeitä suomalaisille, samoin kuin hänellekin”, Pusa pohtii.

Kuraattorit kävivät Pekingissä toisenkin kerran, mutta pääasiassa näyttelyä suunniteltiin nettiyhteyksien välityksellä. Nyt se avautuu yleisölle HAM:n uusissa näyttelytiloissa Tennispalatsissa.

Puu näyttelyn teemana voi kuulostaa suomalaisittain loppuun kalutulta. Täällähän on nähty paljon puumuotoilun näyttelyitä, eikä materiaalista ole saatu niissä aikaan kovin mullistavia ja uudenlaisia tulkintoja. Mutta Ai Weiwein näyttely takuulla hätkähdyttää katsojia.