Ylen Lauri Kivinen: sosiaalinen media murtaa tiedotusvälineiden liiketoimintamallin

Lauri Kivinen
Teksti
Leena Sharma
Julkaistu yli kolme vuotta sitten

Yleisradion toimitusjohtajana kaksi vuotta työskennellyt Lauri Kivinen on pitänyt julkisuudessa matalaa profiilia. Se ei ole tarkoittanut toimettomuutta.

Lauri Kivinen Ylen uudessa edustustilassa, jonka kalusteisiin kuuluu myös Eero Aarnion 1960-luvulla suunnittelema pallotuoli. Kuva Kaisa Rautaheimo.

Yleisradiossa ja sen ympärillä on tapahtunut paljon. Tärkein muutos liittyy yhtiön rahoitukseen, josta pitkän väännön jälkeen saatiin joulukuussa sopu: televisioluvan korvaa progressiivinen vero.

Yle-veroa ja Yleisradion tehtäviä koskevat lait ovat olleet huhtikuussa eduskunnan käsittelyssä.

Kaupalliselle medialle veroilla rahoitettu Yle on markkinahäirikkö. Sanomalehti Keskisuomalainen vaati lakiluonnoksen yhteyteen antamassaan lausunnossa, että Ylen oikeutta julkaista tekstiä internetissä ja uusissa jakelukanavissa rajoitettaisiin, koska Ylen tekstisisällöt vääristävät kilpailua.

Suomen Kuvalehden haastattelussa Lauri Kivinen kertoo vierastavansa tällaista ajattelua.

“Ylen tehtävä pitäisi määritellä yhä enemmän sisällön perusteella riippumatta siitä, minkä kanavan kautta tieto kansalaisille välitetään. Välineiden mukaan paaluttaminen on vanhanaikaista puolustustaistelua”, Kivinen arvioi.

“Alle viisi prosenttia internetissä käytettävästä ajasta kohdistuu varsinaisiin tiedotusvälineisiin”, hän perustelee näkemystään. “95 prosenttia kohdistuu muualle: ostetaan matkalippuja, pelataan pelejä, juorutaan kavereiden kanssa. Ajankäytöstä nämä palvelut ovat median kilpailijoita, ei se naapuri, joka mahtuu samaan viiteen prosenttiin.”

Ylen toimitusjohtaja haluaisi herätellä nykyistä kriittisempää keskustelua sosiaalisesta mediasta, tai sosiaalisista verkostoista, jota termiä hän itse preferoi. Hänen mielestään niihin liittyy monenlaisia uhkia.

“Mediayhtiöitä ne eivät ole siinä mielessä, että tuottaisivat mitään sisältöä. Ihmiset sanovat, että ‘luin Facebookista uutisen’. Eihän siellä ole uutisia vaan linkkejä lainattuihin, välitettyihin tai anastettuihin uutisiin, jotka jonkun toisen on täytynyt tehdä.”

“Tämä murtaa tiedotusvälineiden liiketoimintamallin, ovat ne sitten yksityisiä tai julkisia, ja ohjaa mainoseuroja Yhdysvaltain länsirannikolle. Yhden arvion mukaan vuonna 2011 Suomesta olisi jo mennyt mainoseuroja yli sata miljoonaa hakukoneyhtiöille ja sosiaalisille verkostoyhtiöille.”

Mutta samat Fb-klikkaukset löytyvät Ylen uutistenkin perästä. Myös julkisen palvelun Yleisradio ohjaa liikennettä kaupalliselle yhtiölle.

“Totta. Nyt se sallitaan, mutta enemmän pitäisi keskustella, onko se oikein. Tämä tulee olemaan lähivuosina kaikille viestintäyrityksille iso kysymys. Ihmettelen, että kaupalliset mediat eivät ole asiaan puuttuneet, vaan ovat jopa meitäkin sinisilmäisemmin menneet kautta linjan ‘jaa tämä Fb:ssä’ -politiikkaan.”

Lue lisää Suomen Kuvalehden numerosta 17/2012, joka ilmestyy perjantaina 27. huhtikuuta.