Mitä olikaan tutkittu?

Kolumni: Journalisti-lehden mukaan Yle ei vääristä mediamarkkinaa, mutta lehden kanta perustuu tutkimukseen, joka ei todista asiaa.

Profiilikuva
media
Teksti
Vappu Kaarenoja
Kirjoittaja on Suomen Kuvalehden toimittaja.

Hallitus on muuttamassa Yle-lakia. Jatkossa ”sisältöpalvelujen pääpainon tulee olla liikkuvaa kuvaa tai ääntä sisältävissä julkaisuissa.” Muutoksen taustalla on kaupallisten medioiden kantelu. Kantelun mukaan Ylen lehtijuttuja muistuttavat tekstit vääristävät kilpailua EU:n valtiontukisääntelyn vastaisesti.

Liikenne- ja viestintäministeriöstä kerrotaan, että EU-komission kanta oli selvä: Lakia on tarkennettava. Ylen julkaisujen tulee painottua kuvaan ja ääneen.

 

Kun lakimuutos lähti kesäkuussa lausunnoille, Journalisti-lehden päätoimittaja otti Twitterissä kantaa: ”Kansainvälinen tutkimus osoittaa: vahva Yle ei heikennä kaupallisen median kilpailukykyä. Kaavaillun lakimuutoksen tärkein peruste ei siis tutkimuksen mukaan pidä paikkaansa.” Päätoimittaja Maria Pettersson viittasi lehtensä julkaisemaan mediatutkija Minna Koivulan näkökulmakirjoitukseen. ”Vääristääkö Yle mediamarkkinaa? Tutkimuksen mukaan ei”, oli otsikko.