Miljoonia hädällä

Päätökset vastaanottokeskusten perustamisesta tehtiin syksyllä 2015 hätäisesti. Neuvotteluvaltti oli yrityksillä. Ne tarttuivat mahdollisuuteen tehdä liiketoimintaa.

Barona Group
Teksti
Mikko Niemelä
Julkaistu yli kolme vuotta sitten

Kun vastaanottokeskuksia perustettiin syksyllä 2015, toimintaa kuvattiin yhdellä sanalla. Kiire.

Kiire oli niin kova, että päätöksiä vastaanottokeskusten perustamisesta tehtiin päivässä, jopa muutamassa tunnissa. Parissa kuukaudessa Maahanmuuttovirasto perusti 200 vastaanottoyksikköä yritysten, järjestöjen, kuntien, kansanopistojen ja Suomen Punaisen Ristin kanssa.

Kiire oli vallannut koko Euroopan, turvapaikanhakijoita tuli Lähi-idästä ja Afrikasta tuhansia päivittäin.

Euroopan unioni antoi jäsenmailleen hätäohjeen: hankintalakia ei tarvitse noudattaa, jos ja kun vastaanottokeskuspalveluita ostetaan valtion toimesta.