Aitouden asialla

Olisiko se tädiltä peritty taulu sittenkin aito? Tutkija Tiina Koivulahti osaa kertoa.

hän
Teksti
Virpi Salmi
Kuvat
Hanna-Kaisa Hämäläinen
V

anhassa valokuvassa istuu ryhdikäs nainen helmet kaulassa. Naisen takana seinällä on neljä taulua, viereisellä pöydällä kukkavaasi ja pieni veistos kumartuvasta naishahmosta. Nainen kuvassa on Josefine Jägers ja kuva todistaa, että naisen takana vasemmalle ripustettu Fernand Légerin maalaus on olemassa ja kuulunut Josefinelle. Valokuva on esitetty osana kuvan maalausten omistajahistoriaa eli provenienssia, kuten ammattilaiset sanovat.

Taidehistorioitsija Tiina Koivulahti katseli valokuvaa tutkijaryhmän kanssa berliiniläisellä poliisiasemalla muutama vuosi sitten. Siellä kuva ei ollut enää todisteena maalausten aitoudesta vaan siitä, että maalaukset olivat osa yhtä kaikkien aikojen suurinta taideväärennösvyyhtiä, saksalaista Beltracchin tapausta.

”Kun kuvassa olevien esineiden taustoja ryhdyttiin tutkimaan, kävi ilmi, että pöydällä oleva pienoisveistos oli valmistunut myöhemmin kuin valokuvan väitettiin olleen otettu”, Koivulahti sanoo.