Uskomatonta: Suomalaisfirman synti on yhä laiskuus – ”Loistava idea, mutta ei jakseta konseptoida”

Tutkimuksen mukaan suomalaisista pörssiyrityksistä vain alle neljännes on vahvoja brändejä.

brändit
Teksti
Mikko Huotari
Julkaistu yli kolme vuotta sitten

Nokian brändin arvo on Helsingin pörssin suurin, noin 9 miljardia euroa. Kakkospaikkaa pitää Telia, 5,7 miljardia, ja kolmantena on Nordea, 4,8 miljardia. BrandWorxx esittää tällaiset arviot bränditutkimuksessaan.

Brändin vahvuus kertoo yrityksen elinvoimasta. Globaalissa kilpailussa heikot brändit katoavat taivaan tuuliin.

BrandWorxxin tutkimuksen mukaan suomalaisista pörssilistatuista yrityksistä vain 23 prosenttia on vahvoja brändejä. Yrityksistä 43 prosenttia on keskivertobrändejä ja 19 prosenttia heikkoja brändejä.

”Suomi on innovaatioiden esiintuojana maailmanlaajuisesti parhaiden joukossa, mutta innovaatioiden kaupallistamisessa emme ole lähelläkään kärkeä”, BrandWorxxin seniorikonsultti Perttu Pöyhönen sanoo.

Hänen mielestään yrityksien täytyisi pystyä ajattelemaan enemmän asiakkaan näkökulmasta, jotta ne pärjäisivät paremmin globaaleilla markkinoilla.