Työntekijöitä pitää nyt houkutella, mutta moni ei osaa – Hoitajapulankin taustalla työnantajat, jotka ”käyttäytyivät jopa julmasti”

Markkinoilla määrää nyt työnhakija. Menestyäkseen yritysten on opittava rekrytoimaan ja myymään työnantajuuttaan.

rekrytointi
Teksti
Salla Jantunen

Pula työvoimasta on asettanut työnantajat hankalaan asemaan. Kauppakamarien jäsenyrityksille teetetyssä kyselyssä syyskuussa 2021 lähes 75 prosenttia yrityksistä kertoi kärsivänsä työvoimapulasta. Monilla aloilla on pelko siitä, että puute osaajista asettuu kasvun esteeksi. 

Tilanne on yllättänyt monet toimialat, uskoo rekrytoinnin ammattilainen Saana Rossi. Hän on tehnyt rekrytointeja yhteensä 15 vuotta. Rossi valittiin vuoden rekrytoijaksi vuonna 2018. 

”Esimerkiksi ravintola-alalla tekijät ovat koronasulkujen takia hakeutuneet muille aloille. Nyt, kun ammattitaitoista henkilökuntaa taas tarvittaisiin, sitä voi olla vaikea houkutella takaisin.” 

Monissa yrityksissä, toimialasta riippumatta, ei ole tarvittavaa rekrytointiosaamista, sillä niiden ei ole tarvinnut päivittää osaamistaan, Rossi sanoo. Hänen mukaansa rekrytointi on yhä enemmän markkinointia ja houkuttelua sekä pitkäjänteistä tunnettuuden rakentamista. 

Ongelmaan ollaan vasta heräämässä.