Ensin Turkuun, sitten itään

Poliittiset päätökset nopeammista raideyhteyksistä on määrä tehdä ensi vuonna. Kyytiin pääsisi vuosikymmenen kuluttua.

suoraan sanoen
Teksti
Liisa Kauppinen

Vikkelämpiä junayhteyksiä haikaillaan Helsingistä itään, länteen ja pohjoiseen, ja aiheesta puhutaan paljon. Liikenne- ja viestintäministeriön verkko-osaston osastopäällikkö, ylijohtaja Sabina Lindström, mitkä ovat matkustajan kannalta tärkeimmät junaverkon kehittämishankkeet?

”Tällä hetkellä selvitetään päärataa (Helsinki–Tampere) ja Turun suuntaan tunnin junaa yhtä lailla. Lisäksi itään päin olemassa olevia suunnitelmia päivitetään, eli ministeriön työryhmä selvittää Lentorata–Porvoo–Kouvola-linjausta. Kotkaan menevää rantarataa on selvitetty aiemmin. Vaihtoehtoja siis löytyy, ja eri linjauksia on paljon vireillä.”

”Käyttäjälle tietysti oma raide on se kaikista tärkein, eli siltä kannalta hankkeita on vaikea asettaa järjestykseen. Kaikki ovat tarpeellisia, ja kaikki ovat kaivattuja.”

Budjetissa rahaa on osoitettu pääradan peruskorjauksen sekä niin sanotun ”tunnin junan” suunnitteluun. Tavoitteena on, että sekä Helsinki–Turku että Helsinki–Tampere -välit voidaan jatkossa liikennöidä alle tunnissa. Missä järjestyksessä hankkeita edistetään?