Tontti eurolla tai taideteoksella, kunnanjohtaja avuksi raksalle – Tällaisin tempuin kunnat taistelevat väen vähenemistä vastaan
Kontiolahden tonttitinder päättyi alkuunsa. Jatkossa käytetään perinteisiä menetemiä, kunnnanjohtaja sanoo.
Pohjois-Karjalassa sijaitseva Kontiolahden kunta mainosti syyskuussa tonttimaata kampanjalla, jossa se oli luonut kolme keinotekoista henkilöä ja tehnyt heille profiilit Facebookiin ja Tinderiin.
Kampanja herätti keskustelua kuntamainonnan eettisyydestä, sillä valeprofiilien koettiin johtavan ihmisiä harhaan. Twitterissä muun muassa pohdittiin, miltä tuntuu törmätä Tinderissä valeprofiiliin, kun on itse siellä oikeasti etsimässä rakkautta.
Sympatiat menee niille tyypeille jotka pitkän etsinnän jälkeen saa Tinderissä matchin Saijan, Tarmon tai Marja-Leenan kanssa ja sitten tajuaakin, että – hahhaa – sehän olikin vain markkinointitemppu jolla Kontiolahti yrittää houkutella uusia asukkaita.https://t.co/d2Hj2vAf84
— ᴇᴇʀᴏ ᴍÄɴᴛʏᴍᴀᴀ (@eeromantymaa) September 11, 2020
Kontiolahti perusteli valeprofiilien käyttöä sillä, että se halusi tonttikampanjan yhteydessä varottaa, ettei kaikki ole internetissä totta.
Kunta julkaisi Tonttitinder-nimisen kampanjansa torstaina 10. syyskuuta. Perjantaina profiilit poistuivat sosiaalisesta mediasta ja kunta vaihtoi kampanjasivun nimen Tonttilähettiläiksi. Kontiolahden kunnanjohtaja Jere Penttilä kertoo, että Tinder poisti profiilit. Myös Facebook ehti poistaa yhden profiilin, minkä jälkeen kunta poisti loput kaksi. Käyttäjätilit rikkoivat molempien palveluiden yhteisönormeja.