Talouden ”valopilkku”: Pelialalla työskentelee vain yksi promille työvoimasta

Mitä tapahtuisi, jos pelialan satumainen liikevaihto romahtaisi?

Angry Birds
Teksti
Mikko Huotari
Julkaistu yli kolme vuotta sitten

Vasta kun vihaiset linnut valloittivat maailman ja klaanit alkoivat tapella, suomalaista pelialaa alettiin pitää tolkun ihmisen työnä. Angry Birds ja Clash of Clans -pelit ovat kansainvälisessä mediassa näkyvimpiä suomalaisia tuotteita. Kyse ei ole enää finninaamaisten poikien nappikaupasta.

Peliala juhli kaksikymmentävuotista taivaltaan Finnish Game Awards -gaalassa 21.4. Sen ikäisenä finnien puristelu yleensä lopetetaan. Pelejä on toki Suomessa tehty aikaisemminkin, mutta 20 vuotta sitten perustettiin pelifirmat Housemarque ja Remedy, jotka edelleen porskuttavat eteenpäin. Tämän ajan pelien tekeminen on ollut enemmän tai vähemmän vakaata liiketoimintaa.

 

Kun muilla aloilla on vaikea puhaltaa uskoa tulevaisuuteen ja investoinnit takkuilevat, pelibisneksen startup-buumi ei ota laantuakseen. Pelialan järjestön Neogamesin tuoreessa raportissa paljastetaan, että vuosien 2011–2014 välillä Suomeen on perustettu 179 pelistudiota. Yhteensä pelialan yrityksiä on nyt 260. Yli kymmenen vuotta vanhoja yrityksiä on vain 17.

Raportin mukaan suomalaisen peliteollisuuden liikevaihto oli viime vuonna 1,8 miljardia euroa. Se on suurin piirtein kaksinkertainen edelliseen vuoteen verrattuna. Liikevaihdolla mitattuna pelibisnes on kasvanut vaikuttavaan asemaan. Vertailuluvuksi voidaan ottaa esimerkiksi metallimalmien ja teollisuusmineraalien tuotanto, jonka liikevaihto oli noin 1,5 miljardia euroa vuonna 2013.