Taivaalle pyrkii uusia yrittäjiä, veronmaksajien raha pitää perinteiset lentoyhtiöt hengissä – korona myllää ilmailun täysin

Lentoliikenteen kysyntä elpyy vasta, kun pandemia on voitettu. Koronaa edeltävälle tasolle ei päästä vielä vuosiin.

ilmailu
Teksti
Jyri Raivio

Maailman ja Pohjoismaidenkin lentoliikenteen tilanne on yhä lohduton. Joitakin valonpilkahduksia näkyy – kuten Kiinan sisäinen liikenne – mutta koronan toinen aalto tuhoaa lähes kaikkialla alan hentoja toiveita elpymisestä. Valtioiden matkustusrajoitukset ja omat pelkotilat pitävät suuren yleisön tiukasti maassa.

Finnairin marraskuun maksettu liikenne oli 96 prosenttia alhaisemmalla tasolla kuin liikenne marraskuussa 2019. Koneet seisovat maassa ja henkilöstö on lomautettu tai irtisanottu. Ensimmäinen kone on jo lennetty romutettavaksi.

Kysynnän uskotaan aikanaan palaavan, mutta vasta kauan pandemian voittamisen jälkeen. Nousu saattaa alkaa ensi vuoden jälkipuoliskolla, ei vähiten rokotusten ansiosta. Pandemiaa edeltäneeseen kysyntään päästään kuitenkin aikaisintaan 2024. Pisimpään lama runtelee mannertenvälisiä kaukolentoja.

 

Tuhkasta nousee toimiala, joka on perin erilainen verrattuna siihen liikennejärjestelmään, joka vielä viime vuonna kuljetti yli 4,5 miljardia matkustajaa.