Suomi-muoti ratsastaa nyt turkiksilla – ”Turkisala muuttanut brändiään”

Catwalkeilla on iso vaikutus turkisten hyväksyttävyyteen, sanoo Animalian toiminnanjohtaja.

Animalia
Teksti
Aurora Rämö

Suomalaiset Aalto-yliopiston vaatesuunnittelijat pärjäsivät erinomaisesti Hyèresin muotifestivaaleilla Ranskassa. Kahdessa kolmesta finaaliin päässeessä mallistossa oli huomattavia määriä turkiksia. Niitä, joita muotimaailma vastusti kovaäänisesti vielä 1990-luvulla.

Mikä on muuttunut, Animalian toiminnanjohtaja Salla Tuomivaara?

”Olemme seuranneet kehitystä parin vuoden ajan. Turkisala on onnistunut muuttamaan brändiään ja nousemaan ahdingostaan. Kattojärjestössämme Eurogroup for Animalsissa tämä on näkynyt jo pidempään.”

New Yorkin muotiviikoilla 70 prosentissa näytöksistä oli turkiksia. Kuinka suuri vaikutus sellaisella on turkisten yleiseen hyväksyttävyyteen?

”Iso vaikutus. Jos catwalkeilla ei olisi turkiksia, tuskin kukaan niitä haluaisi pitää. Turkistuottajat ovat tehneet ison työn tehdäkseen niistä nuorten jutun. Muutos näkyy ihan H&M:n kaltaisten kuluttajamerkkien myymälöissä, vaikka niiden tuotteista merkittävä osa on kuitenkin keinoturkista. H&M esimerkiksi on sitoutunut turkittomuuteen.”