Koulutusviennissä painaa raha

Suomessa koulutusvientiä pidetään ensisijaisesti liiketoimintana, josta ulkomainen taho maksaa. Selkeitä yhteisiä laatuvaatimuksia ja kattavia tilastoja ei ole.

Kotimaa
Teksti
Anna-Sofia Nieminen

Suomalaisessa keskustelussa koulutusviennistä korostuu kaupallinen menestys, sanoo Tampereen yliopiston väitöskirjatutkija Oshie Nishimura-Sahi.

Lähestymistapa on erilainen kuin esimerkiksi Japanissa, jossa Nishimura-Sahin mukaan moni ei mielellään edes puhu viennistä. Koulutusvienti nähdään ennemmin kansainväliseksi yhteistyöksi ja yhdessä oppimiseksi.

Ero näkyy jo Japanin valtakunnallisen koulutusvientiprojektin EDU-Portin nimessä.

”Projektin nimi on nimenomaan EDU-Port eikä -Export. Siinä yritetään välttää kaupallinen maku”, Nishimura-Sahi kertoo.