Kirjakauppias Kärkkäinen

Halpakauppiaalla on käsissään kehittynyt propagandakoneisto.

Profiilikuva
näkökulma
Teksti
Sofi Oksanen
Suomen Kuvalehti

Kun julkaisin romaanini Kun kyyhkyset katosivat, yllätyin huomatessani, että kirjaa löytyi Juha Kärkkäisen omistaman markettiketju Kärkkäisen valikoimista. Oli absurdia, että keskitysleireistä kertova romaanini kuului sellaisen kaupan kirjahyllyyn, jonka omistaja ei millään tavalla salaillut antisemitismiään. Kärkkäinen oli profiloitunut myös omistamansa Magneettimedian päätoimittajana. Ilmaislehti, jota jaettiin noin 370 000 talouteen, julkaisi niinikään juutalaisvastaisia kirjoituksia. Pyysin kustantajaani vetämään romaanini pois Kärkkäisen myymälöistä, ja näin tehtiin.

 

Tänä syksynä huomasin jälleen, että kirjojani myydään Kärkkäisellä. Olin yhteydessä kustantamoihini ja kirjat poistettiin Kärkkäisen kaupoista. Kirja-ala oli uuden edessä. Kauppiaiden poliittiset mielipiteet eivät aikoihin ole olleet asia, jonka perään on pitänyt katsoa. Otavan kustantamot lopettivat yhteistyön Kärkkäisen kanssa jo vuonna 2015, Bonnier-ryhmä tänä vuonna. Jälleenmyyjien yhteistyökuvioihin kustantamoilla ei ole valtaa.

Isot, sinivalkoiset yritykset havahtuivat tilanteeseen vasta tänä syksynä Helsingin Sanomien kirjoitettua asiasta, ja monet ilmoittivat pohtivansa yhteistyön jatkoa. Herääminen on ollut kumman hidasta. Joidenkin kuluttajien mielestä tavaratalon omistajan mielipiteet eivät ole valmistajien vastuulla. Asia ei kuitenkaan ole näin yksinkertainen eikä tässä ole kyse vain siitä, jaanko minä kauppiaan kanssa yhteisen arvomaailman vai en. Kirjat ja tieto eivät ole maitopurkkeja, joiden sisältö on varmasti yhtä laadukasta niin Kärkkäisellä kuin missä tahansa muussakin marketissa.