Hamburger Börs

Kronikka: Lama-Suomessa pizzan suosioon suhtauduttiin ohimenevänä trendinä.

Julkaistu yli kolme vuotta sitten

Suomessa on meneillään radikaali ravintolakulttuurin muutos. Pizza on edelleen suomalaisten suosituin ruoka, mutta ravintolaruoista yhä suurempi osuus on hampurilaisia. Pizzankin suosion arvellaan olevan vain väliaikaista, laman aiheuttamaa,  ja pikaruoka lyö itsensä lopullisesti läpi vuosituhannen vaihteeseen mennessä.

 

Kova hintakilpailu on saanut Carrolsin tarjoamaan yhä tiheämmin kahta hampurilaista yhden hinnalla. Myös McDonald’s tarjoaa nyt kahta ateriaa yhden hinnalla. Jotkin kokemukset tosin osoittavat, että asiakastyytyväisyys laskee jyrkästi tarjousten aiheuttamien ruuhkien aikana.

Perinteisen televisiomainonnan lisäksi ketjut ovat ryhtyneet paikallisradioiden asiakkaiksi. Myös hyväntekeväisyys on näinä aikoina kannattavaa markkinointia. McDonald’s on lahjoittanut sairaaloiden lastenosastoille yli 100 000 markkaa ja tarjonnut koululaisille kyydityksiä tiedekeskus Heurekaan.

Carrols on lahjoittanut rahaa Hyksin lasten syöpäosastolle ja vienyt sairaalan lapsia ravintolaansa syömään. Nimikirjoitusten jakajina ravintoloissa ovat vierailleet Teemu Selänne ja Jari Kurri.

Ketjut ovat panostamassa urheilusponsorointiin. Hesburger mainostaa useiden jääkiekon SM-liigan joukkueiden peliasuissa, Carrols tukee Kuopion KalPaa. McDonald’s teki vielä viime vuonna yhteistyötä Jokerien kanssa, mutta on nyt panostanut junioriurheiluun.

Pekka Anttila