Suominen tarttui ripaan

Vuonna 89: Kymmenen kysymystä tietokilpailujuontajalle.

Uusi pääjohtaja Ilkka Suominen vie Alkoa kohti aikaa, jossa sen etuoikeudet on purettu. Hänen mielestään yhtiön on kyettävä mainostamaan tuotteitaan, jotta se olisi samassa asemassa ulkomaisten kilpailijoiden kanssa.

Nyt suomalaisia tuotteita ei voi ykkösolutta lukuun ottamatta markkinoida eli mainostaa kotimaassa ollenkaan, koska alkoholimainonta on kielletty. Sen sijaan ulkomaiset tuotemerkit tekevät itseään satelliittikanavilla ja ulkomaisilla lehdillä tunnetuiksi.

”Teoriassa on mahdollista, että me ostaisimme satelliittikanavilta aikaa. Käytännössä se on mahdotonta, koska se on liian kallista.”

 

Ryhtyykö Ilkka Suominen siis ajamaan alkoholimainonnan sallimista?

”Valtion palkollisena ei tällaista asiaa ryhdytä ajamaan. EU:lla on ihan määrätyt säännöstönsä alkoholituotteiden markkinoinnista, ja meillä on se käsitys, että sellainen EU:n keskitaso olisi hyvä Suomessakin. Se sallisi maksetun tuote-esittelyn, vähän sen tyyppisen kuin aikakauslehtien viiniarviot, jotka nekään eivät ymmärtääkseni ole alkoholimainoslain kirjaimen vastaisia, ne vain on sallittu.”

”EU:ssa ohjeet kieltävät voimakkaan suggestiivisen mainonnan, joka vetoaa esimerkiksi kauneuteen, nuoruuteen ja suorituskykyyn ja kaikkeen tämmöiseen. Olen täsmälleen samaa mieltä.”

Siis ei tyyliin Koskenkorva, ja asiat tuntuvat luistavan.

”Ei.”

REIJO VAHTOKARI