Liikenneohjauksen säästöt vielä haaveita

Ministeriön mukaan ”synergiat” ja ”parhaat käytännöt” tuovat lopulta luvatut säästöt yhtiöittämisestä.

politiikka
Teksti
Jari Hanska

Liikenne- ja viestintäministeriön toimialalla toteutettiin Juha Sipilän hallituksen kaudella iso yhtiöittäminen, jonka oli tarkoitus tuoda muutamassa vuodessa mittavat säästöt veronmaksajille. Suomen Kuvalehdelle annettujen tietojen mukaan tavoitteesta kuitenkin jäätiin jo uuden yhtiön ensimmäisenä toimintavuotena.

Liikenteenohjaus- ja hallintapalvelut irrotettiin tammikuussa 2019 Liikennevirastosta omaksi yhtiökseen. Yhtiöön siirtyivät muun muassa alueelliset tieliikennekeskukset, jotka huolehtivat liikenteen ja kelin seurannasta, liikenteen ohjaamisesta sekä häiriötilanteiden hallinnasta.

Liikenne- ja viestintäministeri Anne Bernerin (kesk) johdolla perustettu uusi erityistehtäväyhtiö sai nimekseen Traffic Management Finland. Yhtiöön siirtyi 180 työntekijää ja noin 200 miljoonan euron omaisuus. Konserniin kuuluu myös neljä tytäryhtiötä, jotka hoitavat eri liikennemuotojen palveluita.

Järjestelyn tarkoituksena oli, että Liikennevirasto (nykyisin Väylävirasto) voisi jatkossa ostaa uudelta yhtiöltä samat palvelut, jotka se tuotti aiemmin itse.