Sipilän hallitus leikkasi jopa Joulupukin kirjeistä: Tuki loppuu – brändiarvo miljardeja

”Ottajia kyllä löytyy pilvin pimein Joulupukille.”

brändit
Teksti
Mikko Niemelä

Joulupukille tulee vuosittain Postin kautta noin puoli miljoonaa kirjettä ja postikorttia ympäri maailmaa. Valtava kirjesuma saavuttaa huippunsa tietenkin joulun alla.

Posti on hakenut vuosittain tukea työ- ja elinkeinoministeriöltä, sillä Joulupukille lähetettyihin kirjeisiin on perinteisesti vastattu 1990-luvulta alkaen.

TEM on perustellut valtionavustusta positiivisen Suomi-kuvan edistämisellä: Lapin matkailua on markkinoitu muun muassa Joulupukilla ja Korvatunturin tontuilla.

Valtionavustus on myönnetty pääosin Joulupukin vastauskirjeen suunnittelu- ja valmistuskustannuksiin sekä projektin palkkakustannuksiin määräaikaisten työntekijöiden osalta.

Vuosien 2000–2013 aikana Posti on saanut valtiontukea Joulupukin vastauskirjeisiin yhteensä noin 650 000 euroa. Vuosittainen tukisumma on kuitenkin 2010-luvulla pienentynyt.