Silta talkoovoimin - joka vuosi

Kiiminki
Teksti
Juho Salminen
Julkaistu yli kolme vuotta sitten

Kuvat: Markus Pentikäinen ja Hilja Karjalaisen kokoelma / Kiiminki-Seura (1970-luvun kuvat)

Kuvakertomus: Markus Pentikäinen ja Juho Salminen

Kuvakertomuksessa kuvat vaihtuvat oletuksena noin neljän sekunnin välein. Jos haluat vaihtaa kuvia itse, voit pysäyttää kuvakertomuksen ||-painikkeesta (vasen alalaita) ja käyttää nuolinäppäimiä. Kuvakertomuksen saa suurennettua painamalla neljän nuolen kuvaa oikeassa alalaidassa.

Kesä on talkoiden aikaa. Kiimingissä Oulun kupeessa eräs alkukesän perinne on jatkunut jo satakunta vuotta: renkkusillan teko.

Kiimingin Ylikylän väki on rakentanut sillan joen yli joka vuosi – ja myös purkanut sen. Tällaista keväällä purettavaa puusiltaa kutsutaan renkkusillaksi.

Siltatöissä pitkään mukana ollut Antero Karjalainen kertoo, että Ylikylän perinne on jatkunut 1900-luvun alusta asti katkeamatta. Vuonna 1937 sillalle saatiin lupa lääninhallituksesta.

Sillan on aina koonnut ja purkanut kylän väki. Työt tehdään talkoovoimin.

Nykyisin sillan pystytykseen kuluu kaksi iltaa: ensin valmistellaan eli tehdään pukit. Toisena iltana laitetaan itse silta paikoilleen. Yhteensä aikaa kuluu kuudesta kahdeksaan tuntia. Sillan pukit tehdään joka vuosi uudestaan, muuten osat (kansi, kaiteet, painot) ovat samat.

Talkoissa on mukana noin 30 henkeä. Kiimingin kunta tukee sillanrakennusta rahallisesti. Tänä vuonna kunta maksoi noin 800 euroa, joka kului muun muassa talkoolaisten kulukorvauksiin.

Ylikylän renkkusilta on paikoillaan vuosittain noin kymmenen kuukautta. Se puretaan keväisin tulvan alta, yleensä maalis-huhtikuun vaihteessa, ja pystytetään uudestaan, kun joki on rauhoittunut. Tänä vuonna silta nousi paikalleen 14. kesäkuuta.

Joinain vuosina jäät ovat katkaisseet sillan. Joskus kesätulvakin on tuottanut lisätöitä: vesi on noussut niin korkealle, että sillalle on pitänyt laittaa lisäpainoa vesitynnyreillä.

Alun perin silta rakennettiin, koska Ylikylän viljelykset olivat molemmin puolin jokea. Nykyään renkkusillan kokoaminen on Antero Karjalaisen mukaan enemmän symbolinen tapahtuma. Kahdeksankymmenmetrinen silta palvelee lähinnä lenkkeilijöitä ja kevyitä ajoneuvoja, kuten mopoja ja mönkijöitä. Autolla tai traktorilla ei sillalle ole asiaa.

Kiiminki liittyy vuonna 2013 Oulun kaupunkiin. Antero Karjalaisen mukaan osayleiskaavassa on varaus kiinteälle sillalle, joka sijoittuisi lähelle nykyistä renkkusillan paikkaa.

“Eiköhän siihen jossain vaiheessa silta tule, mutta voi olla, että menee vielä kymmeniä vuosia”, Karjalainen sanoo.

Renkkusillan kohtalo tulevaisuudessa taas riippuu siitä, tukeeko Oulun kaupunki kuntaliitoksen jälkeen jokavuotista siltatyötä.