Vaaralliset vieraat

Pahvilaatikollinen valokuvia kertoo divisioonasta, jonka piti ratkaista sisällissota – ja riuhtaista Suomi Saksan syliin.

historia
Teksti
Risto Lindstedt
Kuvat
Suomen Valokuvataiteen Museo

Kreivillä oli ongelma pahvilaatikossa, oli ollut jo vuosikymmeniä. Carl Gustav Magnus von Platen-Hallermund oli saanut isältään perintönä lähes sadan kuvan kokoelman saksalaisten interventiosta Suomeen vuonna 1918. Osa pahvilaatikkoperinnön kuvista oli yhteysupseerina toimineen isän, Magnus von Platen-Hallermundin, omasta kamerasta, osa taas Itämeren divisioonan mukana liikkuneiden Kuva ja filmitoimiston (Bufa) valokuvaajien otoksia.

Carl Gustav von Platen-Hallermund tiesi kuvien arvon, mutta ei sitä, mitä niille pitäisi tehdä. Hän kysyi neuvoa pitkäaikaiselta ystävältään, vientikaupassa Saksassa toimivalta Juha Pokelalta. ”Älä ainakaan hävitä”, Pokela sanoi.

Kun kuvakysymykseen palattiin useita vuosia myöhemmin, lupasi Pokela hoitaa kuvat Mannerheim-museoon, Kansallisarkistoon, mihin tahansa oikeaksi osoittautuvaan paikkaan. Kokoelma päätyi Suomen valokuvataiteen museoon.

Suomi oli alennusmyynnissä keväällä 1918.