Saatana saapui Kuopioon

Media oli 1980-luvun lopussa kärpäspaperi, joka houkutteli sijoittajia.

Aamulehti
Teksti
Heikki Vento
Julkaistu yli kolme vuotta sitten

Suomessa median omistusjärjestelyt ovat 1980-luvulta lähtien olleet pääosin muutaman yhtiön pelikenttää, jolta ulkopuoliset on pidetty poissa. Myös kustantajien väliset liittoumat ja jännitteet ovat vuosikymmeniä vanhoja.

”Saatana saapui Kuopioon”, otsikoi Suomen Kuvalehti 4. marraskuuta 1988. Pirulainen oli toimitusjohtaja Pasi Asikainen, jonka omistama Suomen Viestintäkehitys Oy oli elokuussa saanut haltuunsa 4,1 prosenttia Savon Sanomia kustantaneen Savon Sanomain Kirjapaino Oy:n osakkeista.

Mediatalojen kulta-ajat olivat 1980-luvun lopussa ja 1990-luvun alussa. Kasinotalouden petollisessa kiihdytyksessä rahamarkkinoita vapautettiin ja pörssi kävi kuumana.

Alalla meni lujaa: levikit nousivat, ilmoitusmyynnit takoivat ennätyksiä, uusia painotuotteita perustettiin ja osinkoja jaettiin.