
Pulloon Koskenkorvaa kuluu 1 820 ohranjyvää – Palaako vehnä suosikkiviinaan?
Viljelijä saa kymmenen senttiä, alle prosentin kossupullon hinnasta.
Koskenkorva on yhä Suomen suosituin viina, jos yhteen lasketaan 38-prosenttinen ”peruskossu” ja 32-prosenttinen ”kevytkossu”.
Vuonna 2015 Alkot myivät Koskenkorvaa yhteensä vajaat 3,6 miljoonaa litraa.
Yksi kossun lempinimistä on latoviina. Sen perinteisessä etiketissä on latomeri ja ohrapelto.
Mutta alussa vuonna 1953 lanseerattu viina tislattiin perunasta.
”Se oli maatalouspolitiikkaa”, sanoo Altian Koskenkorvan tehtaan johtaja Antti Snellman.
Älä suotta jätä juttua kesken
Tilaa Suomen Kuvalehti
Katso kaikki tilausvaihtoehdotOletko jo tilaaja?