
Oliko ennen kaikki paremmin?
Professori Liisa Keltikangas-Järvinen on tolkuttanut vuosikymmeniä, että hirveää tämä nykymeno. Ehkä se onkin.
Tutkimustulokset eivät olleet ennenkuulumattomia.
Ne olisi voitu kaivaa Pisa-raportista jo vuosia sitten – ”tulokset nostavat esiin kiinnostavia ristiriitoja koulutuspolitiikan painotusten ja osaamista selittävien tekijöiden välillä” – mutta kun Liisa Keltikangas-Järvinen puhui niistä lääkäriseura Duodecimin vuosipäivillä marraskuussa, nousi meteli.
”En tunnista uhkakuvia, joita maalataan digitalisaation ja ilmiöoppimisen yhteydestä oppimistuloksiin”, opetushallituksen pääjohtaja Olli-Pekka Heinonen kiirehti kommentoimaan Helsingin Sanomille.
Uhkakuva: uudet oppimismetodit vaativat peruskoululaisilta sellaista vastuunkantoa, johon he eivät ikänsä puolesta ole valmiita. Sosiaalinen tausta vaikuttaa yhä enemmän siihen, ketkä pärjäävät.