Olut on seuraava menestyvä lähiruokatuote

Julkaistu yli kolme vuotta sitten

Yhdysvalloissa suuret panimot ovat joutuneet tuomaan markkinoille uusia tuotteita, joissa on jo häivytetty yhteys jättiläistuotteisiin. Oluet näyttävät ja tuntuvat vaihtoehtoisilta. Ne myös maistuvat joltakin muulta kuin perustuotteilta.

Sama saattaa tapahtua Suomessa. Oluesta voi olla tulossa seuraava lähiruokatuote.

Suomalaiset pienpanimot kasvavat vauhdilla, vaikka niiden markkinaosuus on yhä mikroskooppinen. Viime vuonna niiden osuus olutmarkkinoista oli 1,1 prosenttia, josta siitäkin valtaosan tuotti Laitilan Wirvoitusjuomatehdas.

Pienpanimoiden kokonaislitramäärä on kuitenkin kovassa kasvussa. Vuonna 2009 ne kasvattivat tuotantoaan 53 prosenttia.

Katkerampaan suuntaan

“Kyllä suomalaisten makutottumus alkaa vihdoinkin myös oluiden kanssa mennä katkerampaan suuntaan”, analysoi Stadin Panimon hallituksen puheenjohtaja Timo Konttinen.

Kuva Marja Airio Lehtikuva
Stadin Panimon toimitusjohtaja Timo Konttinen. Kuva vuodelta 2007. Kuva Marja Airio / Lehtikuva.

“Kyseessä on samanlainen ilmiö kuin siinä, kun aletaan ensimmäisen kerran tosissaan juoda viiniä. Aloitetaan makeammista ja siirrytään koko ajan katkerampiin ja monimutkaisempiin.”

Lähiruokainnostus on myös alkanut jo näkyä olutpanimoiden elämässä.

“Lähiruokatrendin vaikutus näkyy pienpanimotoiminnassa jo jonkin verran. Ravintoloiden kysyntä pienpanimo-oluille on suurta ja kasvaa koko ajan. Monet kokevat oluen lähituotannon ylpeyden aiheeksi. Ikkunasta voi osoittaa asiakkaalle, että tuolla tämäkin tuoppi on pantu”, Suomenlinnan Panimon Jussi Heikkilä kertoo.

Konttinen taas suhtautuu buumiin maltillisemmin: “Valtaväestö ostaa kyllä edelleen halvinta bulkkia.”

Helsingin Lasipalatsissa Maatilatorin kauppa on raivannut tilaa luomutuotteille. Niiden joukkoon kuuluu myös olut.

“Olut on yhtä lailla maataloustuote kuin esimerkiksi ruisleipä tai mikä tahansa muu perinteisesti maatilalla valmistettava tuote.

Suomalaisessa maatalouspolitiikassa valitettavasti olut lasketaan alkoholituotteeksi eikä maataloustuotteeksi ja sitä kohdellaan juridisesti sen mukaan”, yrittäjä Jari Etelälahti kertoo.

Maatilatori valitsee oluet vain maun perusteella. Valikoimassa on ollut 15-20 pienpanimoiden tuotetta. Suurista oluttuottajista vain Koff on saanut yhden tuotteensa: yhtiön Jouluolut on päässyt myös Maatilatorin laareihin.

Mausta tulee kriteeri

Maatilatorin myyntiluvut ovat varmasti mikroskooppisia verrattuna päivittäistavarakauppojen tuotevirtoihin. Pienpanimoille kauppa on kuitenkin tärkeä näyteikkuna.

“Myynti on tietenkin aivan erilaista kuin normaaleissa marketeissa. Emme myy oluita koppaperiaatteella, vaan usein asiakas ostaa erilaisia oluita pullon kutakin ja juo ruoan kanssa. Tähän myös tähtäämme”, Etelälahti kertoo.

Kauppias on tyytyväinen sekä tarjontaan että kysyntään.

“Lähiolut menee kaupaksi erittäin hyvin. Ihmiset tykkäävät maistella ja kokeilla uusia tuotteita kyllä kovasti. Kun pääsee hyvän oluen makuun, niin mausta tulee niin suuri kriteeri, että siitä ollaan valmiita maksamaan.”