Onnettomuustutkinnan johto liioitteli Helsinki-Vantaan vaara­tilannetta – Seuraavana päivänä sattui pahempaa

Työkoneista oli paljon vähemmän vaaraa kuin liike­suihkukoneesta, joka rullasi ilman lupaa Finnairin koneen eteen.

”Sekä työkoneet että lentokone ovat toimineet annetun luvan mukaisesti. Selvästi näyttää siltä, että tämä tilanne ei ole ollut lennonjohdon hallinnassa yhtään”, sanoi Onnettomuustutkintakeskuksen (Otkes) johtaja Veli-Pekka Nurmi Ylelle. ”Se, että onnettomuutta ei sattunut, on ollut tuurista kiinni.”

Tilanne, jossa sekä lähtevälle lentokoneelle että kiitotietä puhdistaville työkoneille oli annettu samaan aikaan lupa käyttää kiitotietä oli ”äärimmäisen vaarallinen”, Nurmi kuvaili Helsingin Sanomille.

Mitä Helsinki-Vantaan lentoaseman pääkiitotiellä 22L siis oikein tapahtui tiistaiaamuna 23. tammikuuta? Oliko kymmenien ihmisten kuolema niin lähellä, että lausunnoissaan yleensä varovainen Otkesin johto lähti näin pahasti laukalle?

Ei ollut. Otkesin omat alustavat selvitykset osoittavat, että Nurmi liioitteli ja pelotteli pahan kerran. Tilanne oli poikkeava ja ehkä vaarallinenkin, mutta äärimmäisen vaarallinen se ei ollut, eikä turman välttäminen ollut kiinni tuurista.

Otkesin johtavan ilmailuonnettomuuksien tutkijan Ismo Aaltosen mukaan alustavia faktoja tapahtuneesta on jo kerätty muun muassa tutkatietojen avulla.