
Pisteytyksestä pitää ottaa oppia
Korkeakoulujen todistusvalinnan vaikutusta lukioihin ei osattu ennakoida. Ikävät yllätykset voitaisiin välttää, jos opetusala osaisi tehdä yhteistyötä, sanoo Olli-Pekka Heinonen.
Yhteiskunnan toimintaan vaikuttavien päätösten teko ei ole mutterioppia.
Se on opetushallituksen pääjohtajana viime viikolla lopettaneen Olli-Pekka Heinosen yksi viesti kaikille niille, jotka miettivät, miten suomalaista koulujärjestelmää pitää jatkossa kehittää.
Heinonen itse siirtyi toukokuun alussa kansainvälistä IB-tutkintoa hallinnoivan International Baccalaureate -organisaation johtoon. Siellä hänen vastuullaan on yli 1,4 miljoonan oppilaan koulutus 158 maassa, joista yksi on Suomi.
Mutterivertaus liittyy yhteen sekä opettajia että opiskelijoita viime aikoina paljon puhuttaneeseen asiaan: korkeakoulujen todistusvalintaan ja siihen yhdistettyyn ylioppilastutkinnon eri arvosanojen pisteytykseen. Sen on arvioitu johtaneen pitkän matematiikan painottumiseen lukiolaisten kurssivalinnoissa muiden aineiden kustannuksella, sillä siitä saa paljon pisteitä.