
Oh hoh! Postinkulkua tutkitaan nettipaneelissa – menetelmää ei avata ja vastaajille maksetaan
Uutisanalyysi: Uskottava ja luotettava Posti kertoisi avoimesti omistajilleen, miten se testaa onnistumistaan.
Lähes viikoittain voi lukea, kuinka Postin palvelu tökkii, kun kirjeet ja lehdet eivät saavu asiakkaille ajoissa.
Helsingin Sanomissa 27. heinäkuuta julkaistussa jutussa opiskelijoiden asuntohakemusten kerrottiin myöhästyneen Postin virheen vuoksi useita päiviä ja opiskelijat jäivät ilman asuntoa.
Postin kirjepalveluista vastaava johtaja Kaj Kulp selitti samaisessa jutussa klassisesti ”yleisellä tasolla”:
”Postilain vaatimushan tosiaan on, että lähetys olisi perillä toisena arkipäivänä. Jos kirjeen lähettää maanantaina, sen pitäisi olla perillä keskiviikkona. Aina näin ei tietenkään ole.”
Lisäksi Kulp kertoi, että Posti seuraa toimintansa nopeutta niin kutsutuilla testikirjeillä. Niitä lähetetään Postin mukaan vuosittain noin 100 000 kappaletta.