Nousee, ei nouse, nousee… Finnairissa uskotaan parempaan, mutta pandemia saattaa tarjota jälleen uuden, ikävän yllätyksen

Uutisanalyysi: Finnair on sitoutuut koviin päästötavoitteisiin. Korona-aikana matka niiden saavuttamiseen on lähinnä pidentynyt.

Finnair
Teksti
Jyri Raivio

Koska Finnair on lentoyhtiö, sen tilanteeseen on helppo soveltaa lentämiseen liittyviä analogioita.

Pandemian kourissa kärvistelevä yhtiö on kuin lentokone, joka yrittää taivaalle liian suurella lentopainolla. Lähtökiihdytyksessä nopeus kasvaa odotetusti, mutta kone ei vain suostu nousemaan. Lentäjät saavat kiskottua nokkaa vähän ylöspäin ja pyörät irtoavat kiitotiestä, mutta nostovoima ei riitä ja kone rojahtaa takaisin asfaltille. Tämä toistuu monta kertaa kunnes kiitotien pää on liian lähellä ja…

Uusin nousuyritys on käynnissä juuri nyt. Yhtiönsä osavuosikatsausta keskiviikkona esitellyt toimitusjohtaja Topi Manner oli varovaisen toiveikas. Matkustusrajoituksia puretaan ja kysyntä näyttäisi syksyllä elpyvän.

Samaan aikaan uutiset kertovat kuitenkin tartuntamäärien pysyvän sitkeästi korkealla Suomessa ja kasvavan taas Euroopassa. Rajoitukset saattavat hyvinkin kiristyä uudelleen.

Mannerin mukaan normaalitilanteeseen eli pandemiaa edeltäneen vuoden 2019 kysyntään päästään aikaisintaan vuonna 2023. Ensin elpyy Euroopan liikenne, muutamaa kuukautta myöhemmin yhtiölle yhä ratkaisevan tärkeä Aasia.