Näin julkisen rakentamisen saa venymään, vanumaan ja maksamaan aivan liikaa – tässä parhaat vinkit!

Länsimetron piti maksaa alle puoli miljardia, nyt hinta on jo yli miljardin. Eikä valmista tule. Sellainen on maan tapa.

Espoo
Teksti
Tuomo Lappalainen
Julkaistu yli kolme vuotta sitten

Kaiken piti olla valmista elokuussa. Bussien linjatkin oli muutettu ja liikennöitsijöiden vanhat sopimukset jätetty uusimatta. Länsimetro mylläisi kaiken.

Sitten alkoivat huonot uutiset. Turvallisuustestit epäonnistuivat. Savunpoistoluukut myöhästyivät. Palo-ovissa oli vikaa. Virtakiskot oli asennettu väärin. Kivipöly sotki koeajoja.

Ensin metron aloitusta lykättiin tammikuuhun, sitten vielä siitäkin. Yhden kuntapoliitikon lyömästä vedosta levisi huhu, etteivät junat kulje vielä puolentoista vuoden päästäkään.

Kun Espoon valtuusto päätti kymmenen vuotta sitten Länsimetron rakentamisesta, sen piti maksaa runsaat 450 miljoonaa euroa ja valmistua seitsemässä vuodessa. Tavoite osoittautui nopeasti epärealistiseksi. Aikataulu venyi päätös päätökseltä: ensin vuoteen 2014, sitten vuoteen 2015, kunnes lopulta jopa 2016 tuli vastaan liian aikaisin.

Samalla kustannukset paisuivat. Viime maaliskuussa hinnaksi ilmoitettiin jo yli miljardi. Loppulasku voi kasvaa siitäkin.