Miljoona puhelua yhdessä rytäkässä, huijarit ottivat Suomen kohteekseen – kampaajakin joutui sijaiskärsijäksi

Huijauksiin on mahdollista puuttua, sanoo australialainen Microsoftin aluejohtaja Troy Hunt SK:lle. Työvoimakustannusten nousu Intiassa on jo vaikuttanut toimintaan.

huijauspuhelu
Teksti
Essi Lehto

”Rouva, nimeni on George William ja soitan tietokonehuolto-osastolta. Yrityksemme nimi on Microsoft Windowsin tekninen osasto, okei?”

Englantia intialaisella aksentilla puhuva mies kertoo, että tietokoneeni lähettää heille juuri nyt solkenaan ilmoituksia virheistä. Miehen mukaan tietokoneen käyttö ei ole enää turvallista. 

Todistaakseen olevansa Microsoftin työntekijä hän lupaa kertoa, mistä voin itse nähdä viestit. Kun suostun, hän varmistaa ensin kolmesti, että koneeni todella on päällä. Sitten hän yllättäen ilmoittaa siirtävänsä puhelun kokeneemmalle teknikolle, joka voi auttaa minua.

Teknikko pyytää avaamaan koneelta tapahtumienvalvontatyökalun, jossa todella näkyvät tekstit ”kriittinen”, ”virhe” ja ”varoitus”. Koneeni ei kuitenkaan ole vaarassa. 

Tapahtumienvalvonta on eräänlainen lokikirja tietokoneen ja sen sovellusten suorittamista tehtävistä. On tavallista, että lokissa näkyy tietoja järjestelmän ja ohjelmistojen ongelmista, sillä sitä voidaan käyttää apuna esimerkiksi erilaisten virhetilanteiden ratkaisussa.