Puoli tuntia nopeammin
Miksi Tampereen ja Helsingin väliseen rataan pitäisi investoida miljardeja?
Suomi-radan rakentaminen voisi lyhentää matkustusaikaa Tampereen ja Helsinki-Vantaan välillä enintään puolella tunnilla. Onko tämä niin merkittävä hyöty, että näin suuri investointi kannattaa tehdä, Suomi-rata Oy:n toimitusjohtaja Timo Kohtamäki?
Mitä nopeampi junayhteys on, sitä enemmän ihmisiä siirtyy auto- ja lentomatkailusta junaliikenteen käyttäjiksi. Nykyiselle pääradalle tarvitaan joka tapauksessa lisää kapasiteettia rahti- ja paikallisliikenteelle. Kun osa junista siirtyisi uudelle reitille, pääradalle vapautuisi tilaa. Yhden ihmisen matkustusaika on vain suppea näkökulma asian tarkasteluun.
Mitä muita perusteluja Suomi-radalle on?
Se loisi Etelä-Suomeen kahden miljoonan ihmisen yhtenäisen työssäkäyntialueen. Paremmat yhteydet lisäisivät alueellista tasa-arvoa Uudenmaan ja muiden maakuntien välillä. Lisäksi hanke loisi työpaikkoja sekä suoraan että välillisesti. Olemme laskeneet, että täysin uuden suurnopeusradan rakentamiseen tarvittavasta 5,5 miljardista eurosta palautuisi yhteiskunnalle veroina kolme miljardia, ja bkt kasvaisi pitkällä aikavälillä viidellä miljardilla.