Matkailija voi pian rahastaa loma­pettymyksellä – Ruoka­myrkytyksestä korvauksia, huonosta säästä ei

EU:n uusi pakettimatkadirektiivi astuu voimaan heinäkuussa 2018.

kuluttajansuoja
Teksti
Oona Komonen

Moni valmiin pakettimatkan ostanut on palannut lomalta mieli maassa. Hotelli ei vastannut odotuksia. Lastenallas ei ollut käytössä. Myös opastettu retki tuotti pettymyksen.

Menivätkö rahat hukkaan? Ei välttämättä, sillä jatkossa pettynyt matkailija voi olla oikeutettu korvauksiin.

Heinäkuussa 2018 astuu voimaan EU:n uusi pakettimatkadirektiivi. Sen mukaan asiakkaalla voi jatkossa olla oikeus saada korvauksia menetetyn lomanautinnon vuoksi.  Suomen lainsäädännössä vastaavaa käytäntöä ei ole aiemmin ollut.

Niin sanottu mielipahakorvaus on saanut matkanjärjestäjät huolestumaan. Heidän mukaansa laki ei määrittele kunnolla sitä, millaisissa tapauksissa korvausta pitää maksaa.

Kun asiakkaalle avautuu mahdollisuus rahastaa omalla kokemuksella, miten iso uhka on, että sitä käytetään hyväkseen?