Marimekon uusi toimitusjohtaja: Suomesta ei löydy erityisosaamista kaikkien tuotteiden valmistamiseen

Tiina Alahuhta-Kasko lupaa ottaa vakavasti kritiikin marilaadusta.

Japanilainen pariskunta työntyy lastenvaunuineen sisään Marimekon Herttoniemen-toimitalon pääovesta. Kolmikymppisellä naisella on yllään Stella McCartneyn malliston takki ja selässä keikkuu upouuden kiiltävä Pradan laukku. Merkkitietoinen pari suunnistaa myymälän puolelle. Reitti näyttää olevan tuttu. Ostosreissu pyhiinvaelluspaikalle on Suomen-vierailun huippukohta.

Huhtikuun 9. päivänä Marimekon toimitusjohtajaksi nimitettävä Tiina Alahuhta-Kasko kiirehtii toimistostaan portaita ala-aulaan varttitunnin myöhässä.

”Kirsti oli käymässä. Silloin aikaa vierähtää”, hän selvittää. Alahuhta-Kasko ja Kirsti Paakkanen ehtivät työskennellä Marimekossa yhdessä kolmisen vuotta, ja ystävyys on säilynyt.

 

Alahuhta-Kaskolla on yllään musta-valkoinen mekko, mustat läpinäkymättömät sukkahousut ja mustat ballerinat. Hänen hiuksensa ovat sykeröllä ja huulipunaa hillitysti. Marimekon historian kolmas naisjohtaja ei ulkoisesti muistuta edeltäjiään, pitelemätöntä Armi Ratiaa tai dramaattista tahtonaista Kirsti Paakkasta. Mieleen nousevat etsimättä kuvat Marimekon alkuajoilta; vaaleat suomineidot syleilemässä koivunrunkoja. Tuore toimitusjohtaja kelpaisi malliksi firman brosyyriin.