
Kuntien iskulauseissa on luonnon vetovoimaa ja avaruuden tuntua – Kuinka syntyy hyvä slogan?
Haapajärvellä nuoret ideoivat kaupungille nettikampanjan ja mainoslauseen.
Suomessa on 313 kuntaa, joista ainakin 88:lla on jonkinlainen iskulause tai -sana.
Kuntaliiton teettämän kuntien markkinointitutkimuksen mukaan kunnat painottavat mainonnassaan eniten elinympäristöä ja luontoa.
Se näkyy myös tunnuslauseissa: Inari – Voimakas luonnostaan, Juankoski – Vetovoimaa luonnostaan, Kemijärvi – Vedenvälkettä ja Vihreää Kultaa.
Muita tärkeitä teemoja ovat asuminen (Simo – Viihtyisän asumisen kunta), kunnan sijainti (Sastamalaan kuuluva Kiikoinen – Luontevasti lähellä – kaiken keskellä) ja lapsi- ja perheystävällisyys (Lapua – Perhekoon kaupunki).
Kuntaliiton viestinnän erityisasiantuntijan Jari Seppälän mukaan tunnuslauseet ovat kuntien markkinointia, jonka taustalla on pyrkimys houkutella paikkakunnille uusia asukkaita, yrityksiä ja matkailijoita.