Tunteiden vuoristoradalla
Kolumni: Jos tuntuu siltä, että media pelottelee, kannattaa miettiä, onko vika viestintuojassa vai viestissä, kirjoittaa Pasi Kivioja.
Julkaistu yli kolme vuotta sitten
Pelko iski yleisöön, kun 26. helmikuuta uutisoitiin ensimmäisestä suomalaisen saamasta koronavirustartunnasta. Pelko kasvoi myös, kun uutisoitiin hallituksen asettamista rajoituksista, valmiuslaista, huoltovarmuusvarastojen avaamisesta ja Uudenmaan eristämisestä.
Yleisön tunnereaktiot käyvät ilmi mediakonserni Keskisuomalaisen ja NayaDaya Oy:n analysoimasta datasta. Konsernin verkkojuttujen lopussa on ollut jo pitkään mahdollisuus valita, millaisen tunnereaktion juttu herättää lukijassa.
Tunnedata paljastaa tunteiden kirjon, joka etenee koronaviruskriisissä vuoristoradan tavoin.