Koulujen tietotekniikka on retuperällä

Peruskoulujen ja lukioiden tietotekniikka on retuperällä, vaikka asiaa on yritetty hoitaa viisitoista vuotta.

koulu
Teksti
Pauliina Penttilä

Peruskoulujen ja lukioiden tietotekniikka on retuperällä, vaikka asiaa on yritetty hoitaa viisitoista vuotta. Ministereillä on visio, mutta toteutus puuttuu. Opetusministeri Henna Virkkunen (kok), viestintäministeri Suvi Lindén (kok) ja kuntaministeri Tapani Tölli (kesk) tietävät, että tieto- ja viestintätekniikka olisi saatava kouluihin nopeasti, jo muutamassa vuodessa. Mutta millaista tekniikkaa pitäisi saada? Miten sitä pitäisi käyttää?

Helsingin Jakomäen peruskoulussa utopia on täyttä totta.

6A-luokan oppilaat poimivat metallisista säilytyskärryistä omat kannettavansa, pienet Macit.

”Avaa Fronter, ota sieltä esiin kokeet ja sieltä luetun ymmärtäminen”, ohjeistaa opettaja Jaana Kemiläinen.

Fronter on oppimisalusta, virtuaalinen oppimisympäristö, josta löytyvät muun muassa oppimateriaalit. Kun oppilaat ovat lukeneet tekstin, he vastaavat koneella kysymyksiin ja opettaja tarkistaa kokeet omalta koneeltaan.