Koruyritys omi saamelaisten auringon, sai sille tavaramerkin Norjassa ja varoitti muita käyttämästä tunnettua mallia

Tavaramerkkijuristin mukaan nykyistä lainsäädäntöä vasta opetellaan soveltamaan alkuperäiskansojen immateriaalioikeuksiin.

alkuperäiskansat
Teksti
Tuukka Tuomasjukka

Saamelaisen kulttuurin onnistunut kaupallistaminen nousi puheenaiheeksi joulukuussa, kun saamelaiset iloitsivat Frozen II -elokuvan pohjoissaamenkielisestä dubbauksesta.

Disneyn elokuvassa on otettu vaikutteita saamelaiskulttuurista, ja elokuvajättiä on ollut neuvomassa saamelainen asiantuntijaryhmä.

Norjassa sen sijaan on viimeisen puolentoista vuoden ajan ollut esillä toisenlainen esimerkki saamelaiskulttuurin kaupallistamisesta.

Maan yleisradioyhtiö NRK uutisoi helmikuussa 2018, kuinka finnmarkilainen koruyritys Tana Gull og Sølvsmie (suomeksi Tenon kulta- ja hopeaseppä) on rekisteröinyt käyttöönsä vanhan saamelaisten aurinkosymbolin.

Paljon käytetty symboli esiintyy muun muassa Nils-Aslak Valkeapään piirtämänä hänen vuonna 1988 ilmestyneen runokirjansa Beaivi, áhčážan (suomeksi Aurinko, isäni) kannessa. Valkeapää on yksi kansainvälisesti tunnetuimmista saamelaistaiteilijoista.