Näkökulma Venäjään

RT:n nettisivun blokkaaminen on väärä viesti eikä kuulu demokratioihin, joissa on sananvapaus.

Profiilikuva
media
Teksti
Vappu Kaarenoja
Kirjoittaja on Suomen Kuvalehden toimittaja.

Kesäkuussa 2005 Margarita Simonjan kertoi tiedotustilaisuudessa uudesta televisiokanavasta, jonka päätoimittajana hän aloittaisi. Simonjanista tulisi merkittävä mediapomo, vain 25-vuotiaana.

Hän kertoi, että englanninkielistä ohjelmaa lähettävä Russia Today olisi ”näkökulma maailmaan Venäjältä”.

 

Helmikuun jälkeen tuohon näkökulmaan ei ole voinut noin vain perehtyä. EU kielsi Venäjän rahoittaman kanavan – nykyiseltä nimeltään RT – toiminnan.