Tilastomatematiikan harhat

Uskaltaako lukiolainen enää seurata omaa kiinnostustaan, kysyy Tiina Raevaara.

Profiilikuva
Kolumni
Teksti
Tiina Raevaara
Tiina Raevaara on filosofian tohtori ja kirjailija.

Lukioista saatiin taas ulos lauma ylioppilaita, ja uudet kokelaat astuvat sisään syksyllä. Lukiopaikkaa odottavat tekevät parhaillaan ainevalintojaan. On paljon asioita, joita ottaa huomioon: Mikä mahtuu lukujärjestykseen? Mikä kiinnostaa? Mikä on pakko ottaa? Mitä opiskelija aikoo kirjoittaa? Mitä hän haluaa tehdä lukion jälkeen?

Keskustelun lukion ainevalinnoista on kaapannut matematiikka. Kaksi vuotta sitten käynnistynyt korkeakoulujen valintauudistus lisäsi ylioppilastodistuksen perusteella valittavien opiskelijoiden määrää, ja valinnassa suurimman yksittäisen pistemäärän voi saada pitkän matematiikan laudaturista.

Tämä on johtanut väitteisiin siitä, ettei yliopistoihin voi enää päästä ilman pitkää matematiikkaa eikä esimerkiksi historian opinnoista kiinnostuneen kannata satsata lukiossa historiaan vaan matematiikkaan.

Keskustelu osoittaa ainakin sen, että matemaattisesta ja analyyttisestä ajattelusta todella on suuri pula.