Masentava vero

Kiinnostaisi nähdä, mikä mediatalo ei halua juttujaan Googlen hakutulosten joukkoon, kirjoittaa Vappu Kaarenoja.

Profiilikuva
Facebook
Teksti
Vappu Kaarenoja
Kirjoittaja on Suomen Kuvalehden toimittaja.

Tämä on ilmaisnäyte SK:n maksullisesta sisällöstä

Aina kun kuulen sanan ”linkkivero”, tekee mieli tehdä Google-haku sanoilla ”alanvaihto” ja ”kuka oikeutettu aikuiskoulutustukeen”.

Jos googlaa esimerkiksi aikuiskoulutustukea, voi saada hakutuloksiin linkkejä paitsi Kelan sivuille myös aiheesta tehtyihin journalistisiin juttuihin. Linkkivero pakottaisi Googlen maksamaan mediataloille siitä, että se näyttää journalismia hakutuloksissa. Ajatus on masentava. Eikö media-alalla uskota ydinliiketoimintaan, kun kaivellaan rahaa näin omituisesta lähteestä?

 

Australia on ollut eturintamassa linkkiverottamassa. Parlamentin alahuoneen hyväksymä laki on pakottanut Googlen ja Facebookin sopimaan maksuista australialaisille medioille, jos ne linkkaavat näiden juttuihin.

Australian esimerkkiä seurataan EU:ssa. Uudessa tekijänoikeusdirektiivissä on artikla 15, joka velvoittaa hakukoneyhtiöt sopimaan kustantajien kanssa linkkimaksuista.

Direktiivin mukaan korvauksia pitäisi maksaa vain mediakustantajille. Ei esimerkiksi bloggarille, jonka kirjoitukseen hakukone linkkaa.

Ajatus kulkee jotenkin näin: Nettijättien osuus mainosrahoista on kasvanut, perinteisen median osuus pienentynyt. Siispä nettiyhtiöiden pitäisi maksaa medioille.

EU:n jäsenmaissa valmistellaan parhaillaan pykäliä, joilla ne sisällyttävät direktiivin lainsäädäntöönsä. Media-alan etujärjestössä Medialiitossa arvellaan, että lakiluonnos voisi valmistua kesällä ja ehtiä eduskuntaan syksyllä.

Liitossa ollaan ilahtuneita direktiivin avaamista mahdollisuuksista. Elinkeinopolitiikasta vastaava johtaja Riikka Tähtivuori sanoo: ”Lehtikustantajat haluavat, että jos niiden sisältöjä jaetaan kaupallisessa tarkoituksessa, siitä sovitaan ja maksetaan.”

 

Vaatimus on outo. Kiinnostaisi nähdä, mikä mediatalo ei halua juttujaan Googlen hakutulosten joukkoon.

Mitä ylemmäs jutut sijoittuvat hakutulosten joukossa, sen parempi median kannalta. Toimituksissa kannustetaan toimittajia jakamaan tuotoksiaan esimerkiksi Facebookissa. Mitä enemmän näkyvyyttä Googlessa ja Facebookissa, sitä enemmän media saa lukijoita ja mainostuloja.

Kuvitellaan kauppa, jonka edessä on bussipysäkki. Ihmiset kulkevat bussilla kauppaan. Ajatella, jos kauppa vaatisi bussiyhtiöltä korvauksia: Yhtiöhän saa lipputuloja, kun ihmiset matkustavat kauppareissuille! Verolle pantava!