Katse kouluun päin

Kouluun liittyy koko Suomen idean kokoisia poliittisia kysymyksiä. Niihin ei voi vastata joo tai ei, hyvä tai huono, kirjottaa Reetta Räty.

Profiilikuva
media
Teksti
Reetta Räty
Kirjoittaja on journalistiikan työelämäprofessori Tampereen yliopistossa.

Miten piristävä otsikko: ”Erityistä tukea tarvitsevia lapsia opetetaan yhdessä muiden kanssa, eikä se ole pelkästään hyvä tai huono asia” (Helsingin Sanomat 23.5.).

Erityistä tukea tarvitsevien opetus on hyvä esimerkki aiheesta, josta halutaan kuntavaalien alla näkemyksiä puolueilta. Kun sote joskus siirtyy maakuntien murheeksi, kuntien tärkeimmäksi tehtäväksi jäävät koulujen ja päiväkotien asiat. Niistä pitää siis puhua vaaleissa. Koulut voi mieltää aiheeksi, josta vallitsee yksimielisyys: kaikki kannattavat hyviä kouluja ja varhaiskasvatus tosiaan on tärkeää. Ehkäpä inkluusiosta – eli siitä, että erityistä tukea tarvitsevat ovat yleisopetuksessa muiden kanssa – saisi esiin eroja?

 

Kuten monet asiat, inkluusio voi toimia hyvin tai huonosti. Olen ollut itsekin vetämässä koulukeskusteluja, joissa saman alueen opettajat kannattavat ja vastustavat sitä – eivätkä lopulta ole kovin erimielisiä, koska niin paljon on kiinni resursseista eli rahasta.