Kun Viktor mainostilaa osti

Olen hyvin perillä HS:n journalistisesta linjasta. Sen sijaan yhteiskunnallisten ilmoitusten julkaisemispäätöksistä en ole löytänyt logiikkaa, kirjoittaa Pasi Kivioja.

Profiilikuva
media
Teksti
Pasi Kivioja
Pasi Kivioja on median murroksesta ja mediataloudesta väitellyt YTT, vapaa toimittaja ja viestintäyrittäjä.

”Brysselissä rakennetaan supervaltiota, jolle kukaan ei ole antanut mandaattia. Sanomme ei eurooppalaiselle imperiumille. Jos emme pysty menestymään yhdessä paremmin kuin yksin, silloin EU on lopussa.” Näin uhosi pääministeri Viktor Orbán Unkarin valtion maksamassa lehtimainoksessa. Mainos meni läpi Kauppalehdessä (5.7.) mutta ei Helsingin Sanomissa, jonne sitä oli myös tarjottu.

Unkaria kovin ottein hallitseva Orbán haluaa mainoksen mukaan suojella Eurooppaa maahanmuutolta ja pandemioilta. Selväksi käy, ettei nykyisen kaltainen EU sovi Unkarille.

Unkari nousi juhannuksena pidetyn EU:n huippukokouksen kuumaksi perunaksi tuoreella seksuaalivähemmistöjä syrjivällä laillaan. Orbánin hallitus on tullut tunnetuksi myös hyökkäyksistään toimittajia ja riippumatonta mediaa vastaan.