Klikkausjournalismi pääsi sanakirjaan, ja heti määritelmä hämmensi – Kotus: ”Ehkä selitettä olisi hyvä muokata”

Kielitoimiston sanakirjaan aiotaan lisätä myös sanat klikkiotsikko ja klikkijournalismi.

Julkaistu yli kolme vuotta sitten

Kotimaisten kielten keskus (Kotus) päivittää 1–2 vuoden välein sanakirjaansa. Nyt sanakirjasta löytyy myös sana klikkausjournalismi.

Kotuksen Kielitoimiston sanakirjan mukaan klikkausjournalismi on journalismia, ”jossa otsikot laaditaan verkossa niin uteliaisuutta herättäviksi, että ne saavat lukijat klikkaamaan otsikkoa ja katsomaan juttua”.

Määritelmä voi hämmentää nettimaailmassa seikkailevia lukijoita, jotka ahkerasti vierailevat eri mediatalojen verkkosivuilla.

Kahvipöytäkeskusteluissa klikkausjournalismilla on myös negatiivinen kaiku.

Usein klikkausjournalismi ymmärretään jutuksi, joka herättää lukijoissa uteliaisuutta, mutta samalla se voi aiheuttaa lukijalle myös valtavan pettymyksen. Otsikolle ei löydy katetta ja lukija kokee, että häntä on suorastaan petetty.