Karhu-olut suuntaa nyt Kiinaan – ”Suomalainen tarina ja eläinhahmo kiinnostavat”

Sinebrychoff investoi miljoonia Keravan tehtaalle.

Carlsberg
Teksti
Pekka Anttila
Julkaistu yli kolme vuotta sitten

Sinebrychoff on aloittanut Karhu-oluen viennin Kiinaan. Vienti alkoi lokakuussa ja ensimmäiset erät olutta ovat jo myynnissä. Viennin vuoksi Sinebrychoff rakentaa Keravan tehtaalleen uuden pullotuslinjan. Investoinnin arvo on noin kaksi miljoonaa euroa. Asennustyöt alkavat tammikuussa ja pullotus käynnistyy keväällä.

Uusi linjasto rakennetaan, koska Karhua myydään Kiinassa kohokuvallisessa kertalasipullossa. Näitä erikoispulloja on myynnissä Suomessakin, mutta nyt ne valmistetaan yhtiön Saku-panimossa Virossa. Olut tehdään Suomessa.

Sinebrychoff kuuluu jättimäiseen tanskalaiseen Carlsberg-konserniin, joka on maailman neljänneksi suurin panimo. Sillä on yli viisisataa paikallista olutmerkkiä eri puolilla maailmaa. Carlsbergin sisäisessä tietoverkossa jokainen panimo kertoo omista tuotteistaan. Yhtiön Kiinan organisaation mielenkiinto Karhua kohtaan heräsi tätä kautta.

Sinebrychoffin toimitusjohtajan Pekka Tiaisen mukaan Kiinassa kiinnostuttiin Karhun eksoottisuudesta ja brändin mystisyydestä.

”Karhu vetosi myös sen vuoksi, että siihen liitetään pohjoismainen puhdas luonto, laadukkaat raaka-aineet ja hyvä imago. Myös eläinhahmoilla on vahva merkitys Kiinassa.”