Kanava: Suomalaista koulua pitää uudistaa radikaalisti – teknologisen kehityksen keskellä korostuvat ihmisyyteen liittyvät kysymykset

Kansallisvaltioihin sidottu ja teollisten yhteiskuntien tarpeisiin syntynyt koulutusajattelu ei enää riitä 2020-luvulla, kirjoittaa Euroopan koulutussäätiön johtaja Pilvi Torsti.

peruskoulu
Teksti
Pilvi Torsti

Teksti on julkaistu alun perin Kanava-lehden numerossa 3/2023. Suomen Kuvalehti julkaisee alun perin Kanavassa julkaistuja tekstejä verkossa.

Kansainvälisiä luentoja pitäessäni kysyn usein, kuinka monessa maailman maassa vuonna 1976 syntynyt tyttövauva, joka perheen sisäisen vakavan päihdeongelman vuoksi jäi äitinsä kanssa kahden kolmikuisena, olisi ennusteiden valossa saanut edellytykset pärjätä elämässään? Ei kovin monessa.

Olen se tyttövauva. Me vuoden 1976 Suomessa syntyneet kuulumme ensimmäisiin todellisiin hyvinvointivaltiosukupolviin. Me 1970-luvun puolivälissä syntyneet muodostamme tällä hetkellä esimerkiksi yhteiskunnan korkeimmin koulutetut ikäluokat.

Suomi ja suomalainen koulutus ovat minulle rakkaita aiheita omankin historiani valossa. Pärjäsimme aikoinaan, koska nuorella rohkealla äidilläni oli koulutus ja mahdollisuus elättää meidät. Minä olen saanut leikkiä avain kaulassa esikaupunkialueen lähiön kerrostalopihalla ja kouluttautua maksuttomasti korkeimmalle mahdolliselle tasolle.